Ακουστική περιγραφή του έργου

Άντυ Γουόρχολ, Μέγας Αλέξανδρος, 1981
Η εικόνα εμφανίζει το αντίγραφο έργου τέχνης που δημιουργήθηκε με την πρακτική της ανάγλυφης εκτύπωσης πάνω σε επιφάνεια πλέξι γκλας. Το πρωτότυπο έργο ανήκει στον καλλιτέχνη Άντυ Γουόρχολ, με τίτλο Μέγας Αλέξανδρος. Η φωτογραφία παρουσιάζει το αντίγραφο και τις ανάγλυφες γραμμές της σύνθεσης σε έντονα χρώματα του κόκκινου, κίτρινου και πράσινου καθώς ένα γυναικείο χέρι διερευνά απτικά το αντίγραφο.
Ένα χέρι διερευνά με την αφή το απτικό βοήθημα του έργου. Το βοήθημα είναι τοποθετημένο στον τοίχο δίπλα από το έργο σε κλίση 30 μοιρών και σε κλίμακα 1:2 αναλογικά με το πρωτότυπο έργο. Έχει δημιουργηθεί με την τεχνική του διογκωμένου μελανιού στην επιφάνεια πλέξι γκλας με έντονα χρώματα.

Άντυ Γουόρχολ, Μέγας Αλέξανδρος, 1981

Μεταξοτυπία, 14/15, 100 x 100 εκ.

Δωρεά Αλέξανδρου Ιόλα στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (1984)

MOMus – Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Περιγραφή του Έργου

Το έργο «Μέγας Αλέξανδρος» ανήκει στον Άντυ Γουόρχολ, έναν από τους κυριότερους εκπροσώπους της νεϋορκέζικης Ποπ Αρτ. Στο έργο εμφανίζεται σε προφίλ η μορφή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, όπως έχει αποτυπωθεί σε προτομές αρχαίων αγαλμάτων. Το έργο έχει δημιουργηθεί με την τεχνική της μεταξοτυπίας και απεικονίζει το κεφάλι της μορφής του Μεγάλου Αλεξάνδρου σε γκρι χρώμα πάνω σε ένα μωβ φόντο. Πάνω στο κεφάλι της μορφής ο καλλιτέχνης έχει τονίσει κάποια στοιχεία με παχιές και λεπτές γραμμές σε χρώμα κόκκινο, κίτρινο και μπλε δημιουργώντας ένα παιχνίδι χρωματικών αντιθέσεων.

Η σύνθεση έχει σχήμα τετράγωνο και καθώς κινούμαστε από πάνω προς τα κάτω η εικόνα ξεκινάει με το μοβ φόντο περνώντας στην εικονιζόμενη μορφή που βρίσκεται στο κέντρο της σύνθεσης. Μια παχιά κίτρινη γραμμή περιγράφει το προφίλ του προσώπου ξεκινώντας από τα μαλλιά, περνώντας στο μέτωπο, τη μύτη, το στόμα και το λαιμό τονίζοντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του εικονιζόμενου. Αντίστοιχα μια παχιά μπλε γραμμή περιγράφει την πίσω πλευρά της κεφαλής αποτυπώνοντας τις μπούκλες από τα μαλλιά την ανδρικής μορφής. Με λεπτή κόκκινη γραμμή έχει τονιστεί ο κυματισμός των μαλλιών, το σχήμα των φρυδιών, των βλεφάρων και των ματιών, το ρουθούνι και το περίγραμμα της μύτης, οι γραμμές των χειλιών, το πιγούνι και ο λαιμός.

Οι χρωματιστές γραμμές που επαναλαμβάνονται πάνω στο πορτρέτο της μορφής τονίζουν στοιχεία της εικόνας, σχολιάζοντας κριτικά τη διαδικασία της μηχανικής επεξεργασίας της εικόνας που απομακρύνεται από τις αρχές του κλασικού σχεδίου και της παραδοσιακής ζωγραφικής. Με τον τρόπο αυτό, ο καλλιτέχνης επεσήμανε τις αλλαγές που έφεραν ο σύγχρονος τρόπος ζωής και η εξέλιξη της τεχνολογίας τόσο στην καθημερινότητα των ανθρώπων όσο και στη διαδικασία της δημιουργίας έργων τέχνης.

Πληροφορίες για τον καλλιτέχνη

Ο Άντυ Γουόρχολ γεννήθηκε το 1928 στο Πίτσμπουργκ της Πενσυλβανία και σπούδασε βιομηχανικό σχέδιο στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας Κάρνεγκυ του Πίτσμπουργκ. To 1962 έγινε διάσημος από τις σειρές των Κουτιών της «Σούπας Κάμπελ», «Μέριλυν Μονρώ», «Λιζ Τέηλορ» και έργων που σχολίαζαν κοινωνικά θέματα, όπως η σύγχρονη βία, τα τροχαία ατυχήματα, η θανατική ποινή και η αυτοκτονία, έργα που συχνά προκαλούσαν θύελλα αντιδράσεων. Το 1963 εγκατέστησε το εργαστήριό του στον βιομηχανικό χώρο “Factory”, όπου έγινε δημοφιλές κέντρο συνάντησης καλλιτεχνών της Νέας Υόρκης τη δεκαετία του 1960. Πέρα από τη ζωγραφική, τη μεταξοτυπία και τη φωτογραφία, υπήρξε παραγωγός του συγκροτήματος Velvet Underground και ασχολήθηκε με τον κινηματογράφο δημιουργώντας γύρω στα 100 κινηματογραφικά έργα. Στη δεκαετία του 1970 αλλά και μέχρι το τέλος της ζωής του το 1987, ασχολήθηκε περισσότερο με την απεικόνιση διάσημων προσωπικοτήτων της μουσικής, της πολιτικής και του θεάματος.